پادکست گپ‌دایو (32) بررسی فیلم درخشش The Shining (بخش اول)

استودیو ملودایو - سه‌شنبه، 11 تیر 1398

پادکست فارسی موسیقی گپ‌دایو در جدیدترین قسمت خود به سراغ فیلم درخشش The Shining به عنوان یکی از شاهکارهای ژانر ترسناک ساخته‌ی استنلی کوبریک رفته است. در پادکست بررسی موسیقی متن فیلم‌ درخشش The Shining که در دو قسمت ساخته شده است، به معمای فیلم درخشش پرداخته‌ایم و از پایان داستانی برای این فیلم سخن گفته‌ایم که تعداد معدودی موفق به تماشای آن شده‌اند و در هیچ‌کدام از نسخه‌های در دسترس فیلم درخشش The Shining وجود ندارد. در این پادکست با مخاطبان وب‌سایت ملودایو در مورد پایان اصلی فیلم درخشش The Shining صحبت خواهیم کرد و پایان اصلی که استنلی کوبریک تصمیم به تغییر آن گرفت را بریتان فاش خواهیم کرد. 

با ما در قسمت جدید پادکست فارسی موسیقی گپ‌دایو و بررسی یکی از تماشایی‌ترین آثار ژانر ترسناک همراه باشید.    

 

 

فایل صوتی و کم‌حجم پادکست گپ دایو:

 

بررسی فیلم درخشش (The Shinning)؛

موسیقی متن فیلم درخشش The Shining

فیلم درخشش محصول سال 1980 میلادی به کارگردانی استنلی کوبریک در ژانر ترسناک-روانشناسانه و بر اساس رمانی به همین نام از استیون کینگ است. در این فیلم بازیگرانی همچون جک نیکلسون، شلی دووال و دنی لوید ایفای نقش کرده‌اند. شلی دووال کار خود را با بازی در فیلم‌های رابرت آلتمن آغاز کرد و برای فیلم سه زن جایزه کن بهترین بازیگر را دریافت کرد و در فیلم درخشش هم نقش همسر جک نیکلسون را بازی کرد.

«قصد ندارم آسیبی به تو برسانم، فقط می‌خواهم مغزت را متلاشی کنم!»

به دلیل وسواس استنلی کوبریک در ساخت فیلم، فیلمبرداری درخشش بیش از یک سال طول کشید و روزهای طولانی کار و استرس بالای نقش موجب شد تا شلی دووال بیمار شود و بارها با کوبریک درباره فیلمنامه و تکنیک بازیگری بحث کند. فیلمنامه درخشش دائما در حال تغییر بود و گاهی چند بار در یک روز کارگردان تغییراتی در فیلمنامه اعمال می‌کرد؛ به طوریکه وقتی تیم تولید متن‌های مربوط به نیکلسون را برای حفظ کردن به او می‌دادند، آن نسخه‎ها را دور می‌انداخت و می‌گفت: «حفظ کردن فایده‌ای ندارد چون تغییر می‌کنند»، نیکلسون بیشتر دیالوگ‌هایش را چند دقیقه قبل از فیلمبرداری می‌خواند.

«کار بی‌وقفه و بدون تفریح، جک را دیوانه کرد.»

جو تارکل در مصاحبه‌ای در سال 2014 اظهار کرد که تمرین «صحنه بار» شش هفته طول کشید و فیلمبرداری آن از ساعت 9 صبح شروع و تا 10:30 شب تمام شد. به گفته گرت براون-مدیر فیلمبرداری- یکی از ترسناک‌ترین و دلهره‌آورترین صحنه‌های این فیلم، صحنه‌ای است که دنی با سه‌چرخه‌ای با سرعت در راهرو می‌راند و کسی در تعقیب اوست. موسیقی متن وقتی هم وقتی که او روی پارکت چوبی می‌راند در صحنه شنیده می‌شود و هنگام عبورش از روی فرش، سکوت برقرار می‌شود. او با چند اینچ فاصله از کف زمین فیلمبرداری می‌کرده است.

«دنی، بیا با ما بازی کن.»

موسیقی متن فیلم درخشش؛

موسیقی متن فیلم درخشش The Shining

کوبریک ابتدا با وندی کارلوس و ریچل الکایند، (آهنگسازان فیلم پرتقال کوکی) برای ساخت موسیقی متن صحبت می‌کند. کارلوس می‌گوید: «ما نسخه طولانی از فیلم را نگاه کردیم. صحنه‌های خوبی در آن وجود داشت که هرگز در نسخه نهایی استفاده نشدند. در صحنه‌ای عجیب نیکلسون وسایلی را در اتاق کارش می‌بیند که با پیکان‌ها و چیزهای دیگری مرتب شده‌اند. او پایین می‌رود و صدایی می‌شنود و یک روح توپی را به سمتش پرتاب می‎کند. هیچکدام از اینها در فیلم نهایی استفاده نشدند. ما برای تمام این صحنه‌ها موسیقی متن ساختیم.» کارهای کوبریک چنان وندی کارلوس را سرخورده می‌کند که قسم می‌خورد دیگر هرگز با او همکاری نکند. کوبریک در نهایت موسیقی‌های مورد علاقه‌اش را در فیلم استفاده می‌کند.

موسیقی متن درخشش را می‌توان به سه بخش تقسیم کرد؛ موسیقی الکترونیک که توسط کارلوس ساخته شد، موسیقی کلاسیک و موسیقی عامه‌پسند. استفاده از این موسیقی‌ها در کنار هم به ریتم فیلم کمک کرده است. متأسفانه بیشتر قطعه‌های الکترونیک ساخته شده توسط کارلوس در فیلم استفاده نشدند و جای آنها را موسیقی کلاسیک گرفت. اما برخی از المان‌های موسیقی کارلوس در فیلم وجود دارند و یکی از قطعه‎ها هم در صحنه گذر از جاده کوهستانی شنیده می‎شود.

موسیقی متن فیلم درخشش The Shining

تم اصلی موسیقی متن هم از آهنگ «رؤیای جادوگران در روز سبت» گرفته شده که در آن ساز بادی نقش پررنگی دارد و فضایی تیره و تاریک را به ذهن مخاطب القا می‌کند. ساز فرنچ‌ هورن استفاده شده در این قطعه نماد روز رستاخیز است که با داستان فیلم نیز سازگاری دارد.

«وقتی بچه بودم، من و مادربزرگم می‌توانستیم بدون باز کردن دهانمان با هم صحبت کنیم. او به این کار «درخشش» می‌گفت. مدتها فکر می‌کردیم که این توانایی را فقط ما داریم. درست مثل تو. اما افراد دیگری هم این توانایی را دارند اما خودشان نمی‌دانند یا آن‌را باور ندارند.»