پادکست گپ‌دایو (22) نقد فیلم های جوکر (بخش سوم)

استودیو ملودایو - سه‌شنبه، 16 بهمن 1397

پادکست فارسی گپ‌دایو،‌ از بهترین پادکست های فارسی زبان در زمینه موسیقی متن و تدوین است که از طریق دانلود پادکست امکان آشنایی با زیباترین موسیقی‌های فیلم را برای مخاطبان فراهم می‌کند.  

انیمیشن‌های بتمن چگونه تصویر جوکر را در ذهن مخاطبان ماندگار کرده‌اند؟‌ آهنگسازی فیلم‌های جوکر از انیمیشن‌های تلخ و هراس‌انگیز دنی الفمن تا فیلم‌های سینمایی تاریک و تنهای هانس زیمر! موسیقی متن چگونه صدای اصلی یک صحنه‌ی سینمایی را دگرگون می‌کند؟‌ تمام بازی‌های ماندگار جوکر و هنرمندی بی‌بدیل هیث لجر در فیلم‌های کریستوفر نولان! با ما در بخش سوم از پادکست جوکر همراه باشید تا زیباترین آهنگ‌های جوکر را بشنوید و تأثیرگذارترین بازی‌های نقش جوکر را ببینید. 

 

 

فایل صوتی و کم‌حجم پادکست گپ دایو:

 

 

 

مجموعه انیمیشنی بتمن در دهه نود بر کتاب‌های کمیک دی سی کامیکس ساخته شد. تم پیچیده، فیلمنامه جنایی و معماگونه، ارائه هنرمندانه و مبارزه مدرن با جرم و جنایت، مورد ستایش منتقدان قرار گرفت. مجموعه انیمیشنی بتمن بهترین نمونه سریال‌های ساخته شده از روی کتاب‌های کمیک و بعد از سیمپسون‌ها بهترین سریال انیمیشنی محسوب می شود.

انیمیشن بتمن از لحاظ پیچیدگی، بلوغ در نوشتار، صدای شخصیت‌ها، موسیقی متن و وفاداری به متن اصلی در جایگاه نخست مجموعه سریال‌های تلویزیونی قرار گرفت و جایزه امی را دریافت کرد. فضای تاریک و حتی صدای بعضی از صداپیشه‌های انیمیشن بتمن بعدها در بازی‌های ویدوئی بتمن استفاده شد.

پادکست فارسی فیلم‌های جوکر و موسیقی متن بتمن؛

موسیقی فیلم‌های جوکر

آهنگسازان متفاوتی موسیقی متن مجموعه انیمیشنی بتمن را کار کردند. در ابتدا دنی الفمن و بعد شرلی واکر از زمره آهنگسازان بتمن بودند که تم غیرمعمول شرلی واکر از فصل دوم به عنوان تم اصلی موسیقی متن سریال به کار برده شد. در صحنه‌های جدال بین بتمن و جوکر موسیقی متن ملایم و آرامی پا‌به‌پای داستان پیش می رود که با مکث‌های به جا تأثیر شگرفتی روی مخاطب می گذارد.

انیمیشن بتمن تضادها و تناقض‌ها را پیش چشم مخاطب می‌آورد، شخصیت خوب در مقابل شخصیت شرور، ابرقهرمان و ابرشرور،موسیقی ملایم در صحنه‌های پراضطراب کشمکش و حتی صداپیشگی مارک همیل. مارک همیل از شخصیت‌های مثبت جنگ ستارگان در این انیمیشن به جای سیاه‌ترین شخصیت که همان جوکر است صحبت می‌کند.

پادکست موسیقی متن فیلم‌های جوکر و فیلم شوالیه تاریکی؛

موسیقی فیلم‌های جوکر

فیلمی ابرقهرمانی به کارگردانی کریستوفر نولان و در ادامه «بتمن آغاز می کند» است. در سال 2005 بتمن آغاز می کند با جنبه‌های واقع‌گرایانه‌تری پا به عرصه ظهور گذاشت. نولان داستان بتمن را به شکلی عمیق‌تر، ترسناک‌تر و متفکرانه‌تر روایت کرد و مخاطبان را به چالش کشید. شوالیه تاریکی استانداردهای جدیدی را برای فیلم‌های ابرقهرمانانه و همچنین فیلم‌های اقتباسی از کتاب‎‌های کمیک ایجاد کرد.

این فیلم با بازی بینظیر هیث لجر در نقش جوکر توانست برای همیشه جایگاه خودش را در زمره فیلم‌های تجاری موفق تثبیت کند. جوکر لجر یک روان‌گسیخته ترسناک به شمار می‌آید. هیث لجر قبل از شروع فیلمبرداری رویه انزوا را پیش گرفت و مدت‌ها برای این نقش تمرین کرد. به گفته خودش روزی دو ساعت می خوابید و بیشتر کمیک‌های بتمن و فیلم‌های آنرا تماشا کرد. او برای دستیابی به خباثت جوکر، منابع زیادی را بررسی کرد، فیلم پرتقال کوکی کوبریک را بارها نگاه کرد تا از شخصیت الکس الهام بگیرد. لجر اعتقاد داشت خنده‌ها و صدای منحصر‌به‌فرد جوکر راز جذابیت و ترسناکی اوست بنابراین کوشید تا چنین شخصیای را خلق نماید. او جوکر خود را با این کلمات معرفی می کند: روان گسیخته، بی رحم و شیزوفرنیک.

جوکر به‌رغم استعداد زیاد از ضعف اعتماد‌به‌نفس عذاب می کشد و این ضعف در ارتعاش صدا و لرزش لب‌هایش هویداست. او می خواهد شکنندگی روحش را پشت قساوت و خشونت و شوخی‌های عجیبش که مخاطب را شوکه می‌کندف پنهان نماید. وقتی از نولان پرسیدند که چرا لجر را برای این نقش انتخاب کرده، او جواب داد چون او از هیچ چیز نمی‌ترسد.

هیث لجر مدت کوتاهی بعد از فیلمبرداری بتمن به دلیل مسمومیت دارویی درگذشت. جک نیکلسون که خود نیز قبلا در نقش جوکر بازی کرده بود، گفت «رها شدن از قالب جوکر کار آسانی نیست و در این مورد به لجر هشدار داده بودم». شوالیه تاریکی هم از دید منتقدان و هم فروش گیشه بسیار موفق بود. هیث لجر برای ایفای نقش جوکر نامزد بیش از بیست جایزه شد و جایزه اسکار بهترین نقش مکمل مرد به او اهدا گردید که البته پدرش آنرا دریافت کرد.

پادکست موسیقی فیلم‌های جوکر و آهنگسازی هانس زیمر؛

موسیقی فیلم‌های جوکر

هانس زیمر و جیمز نیوتن هاوارد موسیقی متن سه‌گانه نولان را ساخته اند. موسیقی این مجموعه ادغام ارکستر و موسیقی الکترونیک است. زیمر با همکاری اعضای ارکستر لندن و و استفاده از تعداد زیادی ویولون سل و همچنین صدای سوپرانوی جوانی موسیقی این فیلم‌ها را ساخت. به گفته خودش برای تأثیرگذاری بیشتر صحنه‌های تراژیک از صدای سوپرانو استفاده کرده است.

می خواستم موسیقی بنویسم که مردم را واقعا منزجر کند؛

موسیقی هانس زیمر بی‌شک نقش بسیار مهمی در موفقیت فیلم داسته است. بعد از مرگ لجر او می خواست قطعه‌های مربوط به جوکر را تغییر دهد اما بعد گفت که دوست نداشته تحت تأثیر احساسات و با تلطیف کردن موسیقی، تأثیرگذاری بازی بینظیر لجر را کمرنگ کند.

گپ دایو قسمت 23- بررسی فیلم‌های جوکر (بخش چهارم)

گپ دایو قسمت 23- بررسی فیلم‌های جوکر (بخش دوم)

گپ دایو قسمت 23- بررسی فیلم‌های جوکر (بخش اول)